Poznejte mechanika, který opraví i zdánlivě neopravitelné: Rozhovor s Adamem Živným

13. 1. 2025

Adame, je o Tobě v širokém okolí známo, že si víš se vším rady. Jak ses vlastně stal mechanikem? Bylo to tvoje vysněné povolání, nebo jsi k tomu přišel náhodou?
Bylo to tak nějak náhodou, od malička jsem byl technický typ člověka, a na kole jsem jezdil, konkrétně sjezd. Kolo mi bylo tedy hodně blízké a jeho servis také. Po škole jsem chvíli bloudil s tím, co vlastně dělat a naskytlo se tohle. Kamarád, který v KURu dříve také mechanikoval mi tuhle práci doslova naservíroval pod nos. Tak jsem to zkusil. Slovo dalo slovo a jsem tu :-)

 

Kolikrát týdně ti zákazníci přinesou kolo, které by bylo snazší nechat pohřbít než opravit?
No... na tohle nemám úplně přesnou odpověď, je to nárazově. Ale dá se říci, že odhadem jedno z deseti kol jsou v takovém stavu, že se zákazníkem minimálně řešíme, zda se do toho skrz finance pouštět či ne.

A co tvé vlastní kolo? Je v dokonalém stavu, nebo se taky občas dívá smutně na svůj zanedbaný řetěz?
Je vždy a zásadně v dokonalém stavu, muhaha :-D
To spíš smutně kouká, že na něj nemám v sezóně moc času - a upřímně ani chtíč. Člověk má denně v ruce tolik kol, že už to nepotřebuje i vidět doma, to dám radši pofel v bazénu s drinkem v ruce :-D
 
Co ti usnadňuje práci v servise?
Parktool elektrický zvedák nejen na elektrokola. A taky mycí box – dva nejlepší pomocníci v naší dílně v Děčíně :)
A pochopitelně kluci z prodejny, kteří mi ta kola přijímají a připravují k servisu, bez nich by to nešlo!

Jak vypadá běžný den mechanika v děčínském KUR sportu během sezóny? Máš čas se vůbec zastavit?
Nooo v práci to začíná asi klasicky ranní kávičkou, poté se ohodím do montérek a jde se na věc. Vytáhnu si z počítače seznam toho, co je třeba udělat a jde se na věc. Kolem dvanáctky do toho hodím rychlej oběd na place a jede se dál. Čím víc se toho stihne, tím lépe :-) Sem tam tedy nějaká rychlá sváča, ale víceméně se v sezoně nezastavím.
On si člověk řekne, že jen měníš díly, ale není tomu tak. Dneska každý druhý kolo programuješ, je tam hromada servisu odpružení atd. Neříkám, že je to pro mě náročná práce, ale zabrat to dá minimálně časově.

Pamatuješ si na nějakou opravu, která ti dala opravdu zabrat, ale nakonec jsi na ni byl pyšný?
Těch je :-)
 
Jaké jsou podle tebe nejčastější chyby, které lidé dělají při údržbě svých kol?
Samozřejmě pouštět se do sevisu sám doma, když člověk neví co kde, kam a jak :-)  Nalejt ''wédéčko“ nebo ''konkor“ kam jen to jde je věc druhá... :-D
Co bývá pak třešnička na dortu jsou třeba šrouby s šestihrannou hlavou v převodníku, skříňový šroubky držící kotouče, olivový olej ve vidlici atd...

Existuje takový problém s kolem, který nedokážeš opravit? Nebo je Adam Živný něco jako Chuck Norris pro kola?
Zastávám názoru, že vše jde opravit, je to jen o tom chtít. Mám to takhle nastavené i v životě, nejen s koly. Takže jo, jasnej Chuck :-D



Raději nasazovat celý den bezdušáky s ochrannou vložkou nebo rozebrat motor u ebiku?
No narovinu...za mě osobně radši kuchat motory, než nahazovat XL nudle do bezdušáků. To ale neznamená, že to nezvládam! :-D
 
Jak jsi si užil letošní Vánoce? Co sis přál po stromek?
Letošní Vánoce byly pojaté naprosto v klidu. Vůbec jsem to nehrotil a v rámci odpočinku jsem si vzal dovolenou a doslova odstřihl práci ze života. Někdy je to opravdu potřeba, jinak by se z toho člověk zbláznil.
No a co jsem si přál? Hele asi nic, nějaké drobnosti, ale já už asi vše, co jsem kdy chtěl mám. Takže jsem letos chtěl hlavně klid a dobrou náladu. A snad jen to zdravíčko. :-)

Děkujeme za rozhovor a přejeme Adamovi, ať mu jeho pozitivní přístup "vše jde opravit" vydrží i nadále.

Fotogalerie k článku

KURsport.cz
Na vašem soukromí nám záleží

Potřebujeme Váš souhlas s použitím souborů cookies, aby Vám mohli lépe přizpůsobit webové stránky a usnadnit jejich používání. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s uložením cookies do Vašeho prohlížeče, díky kterým využijete potenciál webu naplno. Podrobnosti najdete na stránce "Informace o cookies".