Jak si správně vybrat elektrokolo?

V dneší době je již trh zaplněn různými typy elektrokol a tak je pro lajka opravdu těžké se mezi nimi správně orientovat. Zde se vám s tím pokusíme pomoci.

Pro koho je elektrokolo určené?
Pánský rám, dámský rám a nebo univerzální? Záleží na vašem pohlaví, zvyklostech, jezdeckém stylu, kondici a zdraví. Na pánský rám se samozřejmě hůře nastupuje protože je vyšší. Není vyjímkou, že i ženy volí kola s pánským rámem (zde však pozor na celkovou geometrii kola, která je spíše přizpůsobena mužskému tělu) a nebo starší muži volí kola s dámským rámem pro snadnější nastupování.

V jakém terénu a kam budete na kole jezdit?
Elektokola, stejně jako normální kola, se dají dělit na horská, krosová, městská a skládací.
Horská elektrokola najdou největší využítí v terénu, ale celkově se dá říci, že jsou nejuniverzálnější. Jízda po městě nebo cyklostezce pro ně není problémem. Jedná se o nejsportovnější druh, a proto je důležité, aby takové kolo mělo co nejcitlivější dopomoc motoru, což k lepší ovladatelnosti v terénu.
Krosová elektrokola vynikají při delších výletech a ujedete na nich nejvíce kilometrů. Zvládnete na nich i lehčí terén a zpravidla nebývají tak těžká jako kola horská.
Městská elektrokola jsou vynikající v pohybu po zpevněných vozovkách - v tom, že jsou lehká a lehce ovladatelná. V základu disponují světlem i blatníky, a tak není problém na nich jezdit v civilu. Jejich nevýhodou je časté nabíjení, protože jejich dojezd je pouze někde mezi 50-70km.
Skládací elektrokola jsou na tom podobně jako městská. Pohodlná kola na popojíždění po městě. Jejich největší výhoda je samozřejmě jejich skladnost - díky níž se dají dobře uložit v bytě nebo třeva v karavanu. Kvůli malým plášťům nejsou vhodná na delší trasy.

Jaký je dojezd?
Jedna z prvních otázek zákazníků většinou směruje k tomuto bodu. Odpověď bohužel není tak jednoduchá, jak se na první pohled může zdát. Na dojezd elektrokola má totiž vliv spousta proměnných. Výškový profil tratě, styl jízdy, váha jezdce, jaký typ elektrokola máte, využívání asistence, řazení a tak dále.  Doporučujeme se tedy v tomto tolik neupínat na katalogové údaje, ale zeptat se přímo na vámi vybraný model jednoho z našich prodavačů.

Umístění motoru?
Výrobci elektrokol se neustále snaží přinášet nová řešení umístění pohonu elektrokola. Momentálně je na vrcholu popularity středové umístění motoru - motor elektrokola je nainstalován kolem osy šlapání. Elektrokolo získává výhodu nižšího těžiště a celkově je lépe vyvážené než elektrokola s ostatními typy pohonu. Příjemně se také zkracuje reakční doba elektroniky. Díky automatické volbě otáček se okamžitě reflektující potřeby jezdce. Elektrokolo se středovým pohonem je úspornější než ostatní elektrokola.
Pokud zvolíte elektrokolo s umístěním motoru na zadním kole, dosáhnete přiměřených jízdních vlastností za poměrně nízkou cenu. Musíte se ale připravit na delší reakční dobu motoru a v případě sportovního využití i jistou nevyváženost rámu. Na elektrokola s motorem umístěným na předním kole již v prodejnách nejspíše nenarazíte. Jde jednoznačně o překonanou technologii, která byla nahrazena elektrokoly s pohonem na zadním kole.

Umístění baterie?
Baterie za sedlovkou má několik nesporných kladů a to hlavně integrace baterie do designu kola a optimální rozložení váhy, protože takto uložená baterie nezasahuje do těžiště kola. Nevýhodou bude celkové prodloužení kola. Tyto baterie se nejčastěji používají u městských kol a skládaček.
Baterie na nosiči bývá k vidění u městských či krosových elektrokol, kde se předpokládá, že bude využit nosič. Ten bývá dvoupatrový a baterie je v něm uložená, takže je možné ho normálně využít na nějakou brašnu nebo košík.
Rámová baterie je úmístěná na rámu kola místo košíku na lahev a je pravděpodobně nejlepší volbou. Elektrokolo s rámovou baterií vykazuje ideální poměr vyvážení hmostnosti, baterie díky svému umístění nenarušuje těžiště kola. Velkým plusem je také zachování klasické geometrie rámu a použití standardních komponentů. Baterie zapadá do kompaktního designu kola, kdy tvoří s kolem jeden celek.

Testovací jízda
Když se proberete teorií, tak je čas na tu důležitější část a to je praxe. Na našich prodejnách není problém elektrokola vyzkoušet a získat si tak okamžitou zkušenost a porovnání mezi modely. Vnímejte svůj pocit z jízdy a vyberte si takové elektrokolo, ke kterému okamžitě přilnete a na kterém se budete cítit nejlépe.

Jak je to s rychlostí elektrokola? Chiptuning
Je samozřejmé, že u netrénovaného jezdce se díky pomoci elektromotoru rychlost jízdy značně zvýší. Oproti klasickému neelektrickému kolu můžete jet mnohem rychleji. Většina elektrokol vyrobených v Evropě a Severní Americe jede až rychlostí 25 km/h (15 mph).

Chcete-li dosáhnout vyšší rychlosti, je třeba kolo upravit přidáním tuningového čipu. Chiptuning elektrokol vám při použití na soukromém pozemku umožní překonat rychlostní limit. Podle našich zkušeností lze s upraveným elektrokolem dosáhnout bez problému rychlosti 35 km/h, 45 km/h a v některých případech 55 km/h i 65 km/h. 

KURsport.cz
Na vašem soukromí nám záleží

Potřebujeme Váš souhlas s použitím souborů cookies, aby Vám mohli lépe přizpůsobit webové stránky a usnadnit jejich používání. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s uložením cookies do Vašeho prohlížeče, díky kterým využijete potenciál webu naplno. Podrobnosti najdete na stránce "Informace o cookies".